середа, 15 січня 2014 р.

Інтелектуальна гра "Вінок шани Кобзареві"

Мета: - поглибити й узагальнити знання учнів про життя та творчість Т.Г.Шевченка, повторити теорію літератури;

-         формувати в дітей уміння висловлюватися, зіставляти погляди та робити висновки, уміти відстоювати власну думку;
-         розвивати в дітей творчі здібності, образне мислення;
-         виховувати любов до художнього  слова.
                                                     

Епіграф: Життя нашого поета таке дивне,
                                                                     що, слухаючи про нього, можна
                                                                     було б сказати, що це – легенда…
                                                                                                 С.Васильченко
Вступне слово вчителя. Ми сьогодні зібралися тут, щоб вшанувати пам’ять Т.Шевченка. «Кобзар»… Відкриваємо першу сторінку, вдивляємося в портрет. Ми хотіли б його намалювати. Та немає в світі таких барв і такого чарівного пензля, які б розкрили і показали на папері його доброту, незламність духу, силу волі, які б випромінювали сяйво його душі… Його обличчя… Скільки у ньому заховано таємниць, які буде розгадувати ще не одне покоління. Його очі… В них і розум, і глибокі переживання за простий український народ. Вони наповнені любов’ю і в той же час тяжкими муками. У них палає іскорка надії, що «встане правда, встане воля». Тарас Шевченко… Тарас… Це бунтівне, пророче ім’я  знайоме не тільки українцям, а й усьому світові. В цьому імені – щось неосяжне, у ньому відлунюють дзвони гайдамацьких шабель, чути рев старого Дніпра-Славути, рокіт бандури сліпого кобзаря. Шевченко – це криниця з джерельною водою, яка втамовує духовну спрагу народу. Тараса немає… Але живе його душа, живе в серці кожного українця.

              Ніжну матір і дитину                        
      Він прославив серцем чистим.
              Всю осяяв Україну
        Поглядом він променистим.
              Ось чому в сім’ї великій,
       У саду квіток прекрасних
                    Буде жити він навіки,
       Як безсмертний наш сучасник!




Сьогоднішня  інтелектуальна гра об’єднає нас в одну родину і поведе за собою в мандрівку стежками великого пророка України – Тараса Шевченка. То ж вирушаймо в дорогу!

Команди( учні 9-11 класів) займають свої місця , обирається журі, оголошуються правила гри.
1-ша стежина  це представлення команд (учні демонструють свої емблеми та захист; журі оцінює все 5 балами)
  «Представлення команд»
Протягом 2—3 хвилин кожна команда представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему, девіз.
1-
ша команда — Капітан команди «Пастушки» . Наш девіз: «Йдемо з дитинства до Тараса! Вчимося змалку в Кобзаря любити Україну і мову її солов’їну».
Звернення до команди-суперниці
Із пастушка-сиротини, що писав і малював
Виріс мудрий Кобзар, що весь світ здивував.
Бажаємо показати вам вищий клас,
Щоб здивувавсь у могилі Тарас.
2-га команда — Капітан команди «Вербиченька».  Наш девіз: «Девіз у нас: Бути, як Тарас: Вербичку плекати, про Україну дбати».
Звернення до команди-суперниці
Шевченко в пустелі вербичку зберіг,
Вона ж бо наш символ і оберіг.
Будемо вірними батьку Тарасу
Мудрість його непідвладная часу.
Звучить пісня «Думи мої…» 
2-га стежина – питання до всієї команди (1 питання – 1 бал)
Запитання для 1-ї команди                 
1.  Пан, у якого Т.Шевченко служив козачком? (Енгельгард)
 2. Назвіть братів і сестер Т. Шевченка. (У Тараса було 2 брати і 5 сестер: Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип,Марія.)
3. Коли і в кого почав навчатися грамоти малий Тарас? (У школі дяка Павла Рубана в 1822 р.)
4.Куди  їздив Тарас на торговицю з чумаками? У якому творі є згадка про це? (Їздив на торговицю у Вільшану, Богуслав, Звенигородку, чумакував з батьком у Єлисаветграді. Розповідається про це у повісті «Наймичка».)
5. Хто був першим учителем малювання у Тараса Шевченка?(Художник-самоук Степан Превлоцький.)
6. Коли відбулася друга поїздка поета в Україну? Які мрії він пов’язував із нею? (У 1845 р.,  думав жити і працювати в Україні.)
7. Скільки років провів Шевченко на засланні? За що був покараний? (10 років (1847—1857), засудили за участь у Кирило-Мефодіївському братстві, за написання віршів, у яких викривав гнобительську політику царизму та закликав до боротьби за волю.)
8. Яким твором починався перший «Кобзар» Шевченка, а яким — його друге видання? («Думи мої, думи», «Причинна».)
9. Кому поет присвятив вірш «Сон»? (Українській письменниці Марко Вовчок.)
10. Коли й де перепохований Т. Шевченко? (22 травня 1861 р. на Чернечій горі, поблизу Канева.)
Запитання для 2-ї команди
1. Скільки років прожив Шевченко? (47р.)
2. Які псевдоніми мав Т.Шевченко? (Кобзар, Дармограй)
3. Твір Шевченка про його дитинство? («Мені тринадцятий минало».)
4. Як звали Тарасових батьків? (Григорій Іванович Шевченко , Катерина Якимівна Бойко(Шевченко) )
5. Коли відбулася перша поїздка Шевченка в Україну? Які враження у нього були від цієї поїздки? (Уперше Шевченко відвідав рідні місця в 1843 р„ його дуже засмутило побачене в Україні: його рідні, увесь народ були безправними кріпаками, тяжко працювали, жили убого, як жебраки.)
6. Ким і де хотів працювати Шевченко? (Викладачем малювання в Київському університеті Святого Володимира.)
7. У яких місцях перебував Шевченко на засланні? (Орська фортеця, Оренбург, Новопетрівське укріплення.)
8. Назвіть кілька творів, написаних Шевченком в Україні? («Заповіт», «Розрита могила», «Чигирине, Чигирине », «Кавказ», «Холодний яр», «Давидові псалми», «І мертвим, і живим...»)
9.Який художник ілюстрував поему Шевченка «Кавказ»? (Видатний російський художник Ілля Рєпін.)
10. Коли був написаний останній вірш Шевченка? (15 лютого1861 р.)
3-тя стежина – конкурс малюнків (за малюнок 5 балів, за вгаданий твір – 2 бали; кожна команда має по 2 ілюстрації, намальованій вдома)
 4-та стежина 
«Події, події, події». Умови: кожна команда повинна  заповнити таблицю: навпроти події поставити дату. Оцінюється 1 бал.
Картка№1
Подія
Дата
1.
У скільки років Т.Шевченко стає сиротою?
В 11 років
2.
Рік вступу до Академії Мистецтв
1838 році
3.
У який період відбував покарання Т.Шевченко в Орській Фортеці?
1847-1850р.р.
4.
Рік написання поеми «Гайдамаки»
1841р
5.
Який період із життя чехів у часі (назвати століття чи роки) Шевченко зобразив у поемі «Єретик»?
15 століття
6.
Якими роками датується цикл віршів «Три літа»?
1843-1847р.р.
7.
Через який час прах Шевченка було переведено на Україну на Чернечу гору?
Через 2 місяці, 22 травня
Картка№2
Подія
Дата
1.
Роки життя Т.Г.Шевченка
1814-1861
2.
У якому році вперше заарештували Шевченка?
1847р
3.
Роки видання 1-го і 2-го видання «Кобзаря»
1840р, 1860р.
4.
Новопетрівська фортеця, що на півострові Мангишлак,- наступне місце покарання Шевченка. Назвіть роки перебування його в цій фортеці?
1850-1857р.р.
5.
Рік написання «Катерини»?
1838р.
6.
Рік викупу Т.Шевченка із кріпацтва
1838р
7.
Коли востаннє Шевченко побував на Україні?
1859р.

5-та стежина – «Я  -  найрозумніший». Запитання оцінюються  2 балами.
1. Який художній засіб використано в наведеному уривку?
В Путивлі-граді вранці-рано
Співає, плаче Ярославна...
«Полечу, — каже, — зигзицею,
Тією чайкою-вдовицею,
Та понад Доном полечу,
Рукав бобровий омочу
В ріці Каялі. (Приховане порівняння — в орудному відмінку)
2.   Який художній засіб використано в такому уривку?
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині —
Однаковісінько мені. ( Повтор, кільце) 
3.   Який засіб творення комічного виділено в цьому уривкові?
За богами — панства, панства
В серебрі та златі!
Мов кабани годовані 
Пикаті, пузаті!..
Аж потіють та товпляться,
Щоб то ближче стати
Коло самих: може, вдарять
Або дулю дати
Благоволять: хоч маленьку.
Хоч півдулі, аби тільки
Під самую пику. (Сарказм)

4.   Згідно зі словами Шевченка, той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві. Про кого з рідні міг так писати поет?  (Про мачуху)
5.   За висловом Карла Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. (Енгельгард)
6.    Один з віршів Шевченко присвятив видатному діячеві української культури. У ньому є такі слова:
Не заревуть в Україні
Вольнії гармати,
 Не заріже батько сина
Своєї дитини,
За честь, славу, за братерство,
За волю України.
Кому присвячені ці рядки? (Миколі Гоголю)
9.   До кого поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: «Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка»?  (До дружини)
10.   Перу та пензлю Шевченка належать такі літературні твори, як «Дорошенко», «Никита Гайдай», «Слепая красавица» та картини «Група сплячих жебраків», «Панна сотниківна». Що об'єднує ці літературні та мистецькі твори? (Не дійшли до нашого часу)
11.   Він першим перекладав Біблію українською мовою, створив перший в Україні фонетичний правопис, написав перший україномов­ний історичний роман і, можливо, був єдиним, в кого Шевченко був боярином на весіллі. Про кого йде мова?(Пантелеймон Куліш).
12.  Назвіть історичні неточності, зроблені Шевченком у поемі «Гайдамаки».(Реальний Ґонта не вбивав дітей; повстання почалося не в серп­ні, а наприкінці травня 1768 р., і тривало не рік, а півтора місяця; замучено титаря у Млієві, а не у Вільшані, і було це не влітку, а взимку.)
13.   У першому рядку цього вірша поет називає вченого, що від­крив закон, згідно з яким можна визначити об'єм неправильного тіла, та іншого вченого, що заявив: «А все-таки вона крутиться». Хто ж згадується в цьому вірші? ( Архімед і Галілей)
14.   Що стало безпосереднім поштовхом до написання поеми «Кав­каз»?(Звістка про загибель у бою з горянами поетового друга Якова де Бальмена)
15.    Цей список розпочато в 1962 р. і щорічно поповнюється. До нього потрапили   П. Тичина, О. Гончар, П. Загребельний, В. Сосюра, Г. Тютюнник, М. Бажан, А. Малишко, В. Симоненко, І. Драч, Д. Павличко та інші. Що це за список?(Лауреати літературної Національної (раніше Державної) премії імені Т. Шевченка.)
6-та стежина – «Конкурс реставраторів». Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. Оцінюється 1 балом за завдання.
Для 1- шої команди
1.   Садок вишневий ... (коло хати) , хрущі над вишнями гудуть.
2.   Малого сліду ... (не залишу) , на нашій славній Україні.
3.   Як у Дніпра ... (веселочка) , воду позичає.
4.   Цвітуть сади, біліють хати, а на горі... (стоять палати).
5.   Наша дума, наша ... (пісня), не вмре, не загине.
6.    Уже покликали ... (до паю), а я собі у бур'яні.
7.   Нема на світі... (України), немає другого Дніпра.
8.   Та недовго сонце гріло, недовго ... (молилось).
9.   Ну що б, здавалося, слова. Слова та голос ... (більш нічого).
10.    Біленькі хати повалялись, стави ... (бур'яном позаростали).
Для 2-гої команди
1.   Під ним ... (кінь) вороненький, насилу ступає.
2.   Бо, сліпці, не бачать карих оченят, що тільки лякають ... (молоденьких дівчат).
3.  Співа на могилі, з морем ... (розмовля), на Божеє слово вони б насміялись.
4.   Неначе човен в синім морі, то ... (вирина, то потопа).
5. Чого мені тяжко, чого мені... (нудно) , чого серце плаче, ридає, кричить.
6.   Минають дні... (минає літо), а  Україна, знай, горить.
7.   Посадили ... (над козаком)  явір та калину.
8.   З шкурою знімають, бо ... (нічим обуть)  княжат недорослих.
9.... (Сумує), квилить, плаче рано  в Путивлі - граді Ярославна.
10. І свій шлях широкий: Той ... (мурує), той руйнує.
7-ма стежина  - «Чи знаю я твори Шевченка?». Учитель зачитує рядки поезій Шевченка, учні мають назвати  назви творів, з яких  ці рядки узято. За кожне завдання – 1 бал.
1.»Сидить собі в старій ряднині…»(«І золотої, й дорогої…»)
2.»А хату раєм називають…»(«Якби ви знали , паничі…»)
3.»Як понесе з України…»(«Заповіт»)
4.»На панщині пшеницю жала…»(«Сон»)
5.»В неволі плачучи умру…»(«Мені  однаково…»)
6.»Село неначе погоріло…»(«І виріс я на чужині»)
7.»Оглянувся я на хату…»(« Мені тринадцятий минало…»)
8.»Плугатарі з плугами йдуть…»(«Садок вишневий коло хати»)
9.»Пишається над водою червона калина…»(«Тече вода з-під явора…»)
10.»По діброві вітер віє…»(«Тополя»)
8-ма стежина  - «Кращий декламатор  поезій Т. Г. Шевченка». Кожну команду представляє один гравець. Декламація оцінюється в 3 бали.
9-та стежина – «Знайди зайве». Командам  пропонується три назви творів, серед яких потрібно знайти „ зайве”. Кожне питання – 1 бал.
1. „ Марія”, „ Минули літа молодії”, „ Мойсей”.
2. „Доля”, „ Оргія”, „ Пророк”.
3. „ На полі крові”, „ Царі”, „ Варнак”.
4. „ Гімн”, „ Княжна”, „ Марина”.
10-та стежина - конкурс. „ Театр”.
Кожна команда показує підготовлену театральну виставу на твір поета.
 1 – а команда – інсценізація балади „ Причинна”.
2 – а команда – уривок з драми „ Назар Стодоля”.

(Журі підводить підсумки. )
Заключне слово вчителя. Ось і прийшла хвилина прощання. Сподіваємося, що сьогоднішня інтелектуальна гра збагатила нас духовно і засіяла зерно добра, поваги та єдності. Слова Тараса житимуть у серцях українців…



                                                                                                  Підготувала:
Вчитель - Тимчишин  Ірина Михайлівна



Немає коментарів:

Дописати коментар