середа, 26 березня 2014 р.

Брейн –ринг «Світова велич Кобзаря»


БРЕЙН – РИНГ «СВІТОВА  ВЕЛИЧ КОБЗАРЯ»


 Вступне слово вчителя.
     Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його місцем
у світовому літературному процесі, впливами на читача та хід історичних
подій, внеском нових ідей і нових мистецьких засобів та скарбів у
загальнолюдську культуру.
     Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного,
до свого пригнобленого народу, до своєї культури, що перебувала тоді в
московському ярмі, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це
було ґрунтом для появи геніальних його творів.           
     Від виходу з друку першого видання «Кобзаря» і до сьогодні про Шевченка,
його життя і геніальну творчість надруковано стільки статей, розвідок не
тільки в Україні, а й по інших країнах світу, що їх навіть не
перелічити.
     Т.Г. Шевченко силою свого полум'яного й мистецького слова, силою своєї
загальнолюдської правди переступив кордони рідної і дорогої України.
Його твори відразу пробили мур байдужості й ворожості до українського
слова, піднісши відразу нашу мову і літературу на нечувану височінь.
     Іван Франко писав про Шевченка: «Я не знаю в світовій літературі поета,

який би став таким послідовним, таким гарячим, таким свідомим оборонцем
за права жінки на повне і людське життя».
     Видатний шведський славіст Альфред Єнсен, що добре знав українську мову,написав дві книжки про творчість Тараса Шевченка, де зазначав: «Велика
сила прийшла з України, справжній оновлювач української літератури... в
історії всесвітньої літератури мало таких прикладів, щоб 26-літній поет
виступив з такими зрілими творами перед народом, як Шевченко... В
історії світової літератури він поставив собі пам'ятник, сильніший від
бронзи».
     Російський письменник В. Вересаєв з великим захопленням відгукувався про
Т.Г. Шевченка:«Безстрашна революційність, запорізька жадоба волі, залізна впертість,зосереджений гнів і велика любов, славне минуле в боротьбі з
гнобителями, лукавий гумор, незрівнянна музика української мови, запах
квітучих вишневих садків, пірамідальні тополі над білими хатами — все це
в поезії Шевченка. Любити Шевченка — любити Україну. Любити Україну —
любити Шевченка».
     Ми з неприхованою гордістю промовляємо ім'я нашого пророка, що став
гордістю всього цивілізованого й культурного світу.
     Борис Грінченко писав: «Шевченко своєю національною свідомістю є геній,
а своєю незмірною вагою, значенням у справі національного відродження
свого рідного краю є явищем феноменальним, єдиним, може, на світі».
І тур
ВІДОМИЙ І НЕВІДОМИЙ ШЕВЧЕНКО
У грі беруть участь 2 команди. Вони обирають собі капітанів і виготовляють емблеми (кожна команда — різні), які відображають тематику змагання.
Кожна команда (по черзі) отримує 5 запитань, на обговорення яких вони мають 15 с. Кожна правильна відповідь оцінюється 3 балами. Якщо команда не дає відповідь, це може зробити інша (сигнальна картка у капітанів).
1. Який художній засіб використано в наведеному уривку?
В Путивлі-граді вранці-рано
Співає, плаче Ярославна...
«Полечу, — каже, — зигзицею,
Тією чайкою-вдовицею,
Та понад Доном полечу,
Рукав бобровий омочу
В ріці Каялі.
(Приховане порівняння — в орудному відмінку)
2.   Який художній засіб використано в такому уривку?
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині —
Однаковісінько мені. ( Повтор, кільце) 
3.   Який засіб творення комічного виділено в цьому уривкові?
За богами — панства, панства
В серебрі та златі!
Мов кабани годовані 
Пикаті, пузаті!..
Аж потіють та товпляться,
Щоб то ближче стати
Коло самих: може, вдарять
Або дулю дати
Благоволять: хоч маленьку.
Хоч півдулі, аби тільки
Під самую пику. (Сарказм)
4.   Згідно зі словами Шевченка, той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві. Про кого з рідні міг так писати поет?  (Про мачуху)
5.   За висловом Карла Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. (Епгельгардт)
6.    Один з віршів Шевченко присвятив видатному діячеві української культури. У ньому є такі слова:
Не заревуть в Україні
Вольнії гармати,
 Не заріже батько сина
Своєї дитини,
За честь, славу, за братерство,
За волю України.
Кому присвячені ці рядки? (Миколі Гоголю)
9.   До кого поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: «Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка»?  (До дружини)
10.   Перу та пензлю Шевченка належать такі літературні твори, як «Дорошенко», «Никита Гайдай», «Слепая красавица» та картини «Група сплячих жебраків», «Панна сотниківна». Що об'єднує ці літературні та мистецькі твори?

(Не дійшли до нашого часу)
11.   Він першим перекладав Біблію українською мовою, створив перший в Україні фонетичний правопис, написав перший україномов­ний історичний роман і, можливо, був єдиним, в кого Шевченко був боярином на весіллі. Про кого йде мова?
(Пантелеймон Куліш)
12.  Назвіть історичні неточності, зроблені Шевченком у поемі «Гайдамаки».
(Реальний Ґонта не вбивав дітей; повстання почалося не в серп­ні, а наприкінці травня 1768 р., і тривало не рік, а півтора місяця; замучено титаря у Млієві, а не у Вільшані, і було це не влітку, а взимку.)
13.   У першому рядку цього вірша поет називає вченого, що від­крив закон, згідно з яким можна визначити об'єм неправильного тіла, та іншого вченого, що заявив: «А все-таки вона крутиться». Хто ж згадується в цьому вірші? ( Архімед і Галілей)
14.   Що стало безпосереднім поштовхом до написання поеми «Кав­каз»?
(Звістка про загибель у бою з горянами поетового друга Якова де Бальмена)
15.    Цей список розпочато в 1962 р. і щорічно поповнюється. До нього потрапили   П. Тичина, О. Гончар, П. Загребельний, В. Сосюра, Г. Тютюнник, М. Бажан, А. Малишко, В. Симоненко, І. Драч, Д. Павличко та інші. Що це за список?
(Лауреати літературної Національної (раніше Державної) премії імені Т. Шевченка.)

II ТУР
ХТО ШВИДШЕ?
Кожна команда повинна дати відповіді на якомога більшу кількість запитань за 1 хв.  За кожну правильну від­повідь дається 1 бал. 
1.  Членом якого братства був Шевченко? (Кирило-Мефодіївського)
2.  Скількома мовами перекладений «Заповіт»? (Стома)
3.  Пан, у якого Шевченко служив козачком. (Енгельгардт)
4.  Ким був до початку постання Ярема з поеми «Гайдамаки»? (Наймитом)
5.  Кобзар, якому Шевченко надіслав збірку «Кобзар» з дарчим над­писом.
(Остап Вересай)
6.  Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)
7.   Російський художник, у якого вчився Шевченко (Карл Брюллов)
8Продовжіть рядки:
...І на оновленій землі...( Врага не буде...)
9.  Де було написано «Заповіт»? (У Переяславі)
10. У якому році Шевченко «пас ягнята за селом»? (1814 + 13 = 1827р.)
11. Прізвище Яреми з поеми «Гайдамаки». (Галайда)
12.   Ім'я дівчини, подруги дитячих літ Тараса. (Оксана)
13.   Попередня назва Тарасової гори. (Чернеча)
14.  Село, у якому провів дитинство Шевченко. (Кирилівка)
15.  Дата перепоховання Шевченка. (22 травня 1861 року)
16. Ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір'ю. (Катерина)
17.  Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (Вісім)
18. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (Десять)
19. Перший твір Шевченка на історичну тематику. (Поема «Іван Підкова»)
20. Майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко. (В. Ширяєв)
21.  Найвідоміший драматичний твір Шевченка. ("Назар Стодоля")
22.  Рік першого  видання «Кобзаря»(1840)
23.  Звання Шевченка після закінчення Академії мистецтв. (Вільний художник))
24.   Псевдонім Шевченка. (Дармограй)
25.   Час другої поїздки Шевченка в Україну. (Серпень 1845р.)
26.  Кому присвячена поема «Катерина»? (Василю Жуковському)

27.  Дата першого арешту Шевченка. (15 квітня 1847р.)
28. Скільки дітей було в сім’ї Т. Шевченка? ( 6 )
29. Які книги були для Шевченка святими? ( Біблія, тв. Сковороди)
30. Хто є оповідачем у поемі «Сон»? ( автор)
31. Чим знаменитий для Шевченка 1840р? ( «Заповіт»)
32. Хто вчив у дитинстві Тараса? ( дяк)
33. Літературний псевдонім Шевченка ( Кобзар )
34.  Скільки мов знав Шевченко? ( 5 )
35. В якому творі Шевченко застерігав дівчат від легковажності? (« Катерина»)
36.  «Реве та стогне Дніпр широкий..» - з якого твору ці рядки? ( «Причинна»)
37. На якій грошовій купюрі зображено портрет Шевченка? (100грн.)

III тур
РЕБУСИ, ЗАГАДКИ
1. Розгадавши ребус, ви одержите назву першої частини повісті С.Васильченка про життя Т. Шевченка ( «У бур’янах»)
2.  Якщо ви знайдете порядок, в якому розташовані букви, то прочитаєте відомій вислів із вірша Т.Г. Шевченка. Назвати його ( Вражою злою кров’ю волю окропіте «Заповіт» ).
                                                                        ІV  тур
ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА
1.   Був період, коли Шевченко більше двох місяців проплавав на шхуні «Костянтин». Яким морем ходила ця шхуна, хоча, взагалі, це і не море? (Аральське море)
2.   На похороні Шевченка в Петербурзі промови читалися трьома мовами. Якими саме?
(Українською, російською, польською)
3.   Що подарувала на згадку Шевченкові Варвара Рєпніна? (Біблію)
4.  Хто з діячів культури познайомився з Шевченком у Літньому саду і ввів його у мистецьке середовище Петербурга? (Іван Сошенко)
ТВОРЧІСТЬ ШЕВЧЕНКА
1. Що зобразив Шевченко на титульній сторінці рукописної збірки «Три літа»?
(Портрет біблійного пророка Єремії, епіграф з його плачу)
2.   Який прийом використовує Шевченко в поемі «Сон» з метою показати панораму життя Російської імперії? (Прийоми сну і подорожі)
3.  Назвіть твір, у якому Т. Шевченком висловлений цей пристрасний заклик:
Борітеся — поборете.
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая.
(«Кавказ».)
4.  До якої збірки Т. Шевченка входять твори «Розрита могила». «Наймичка», «Великий льох». «Заповіт»? («Три літа»)
5.  Значна частина поезій Шевченка не мають авторської назви, а ті, що мають, то, як правило, коротку — в 1—2 слова. Але один твір Шевченка має дуже великий авторський заголовок, аж з 17 слів. Що це за твір?
(«І мертвим, і живим, і ненарожденим землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє»)
6. Назвіть однойменні поетичні та малярські твори Шевченка.
(«Тополя», «Утоплена», «Катерина», «Слепая», «Відьма» («Русал­ка»), «Мар 'яна-черниця», «Сліпий» («Невольник»)

V ТУР
ПОЕТИЧНИЙ


Командам роздають надруковані урики із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. Через 1 хв. картки забирають і зачитують, звіряючи із оригіналом. Найбільша кількість балів— 5 (якщо усе від­творено правильно).
1.   Садок вишневий ... (коло хати) Хрущі над вишнями гудуть.
2.   Малого сліду ... (не залишу) На нашій славній Україні.
3.   Як у Дніпра ... (веселочка) Воду позичає.
4.   Цвітуть сади, біліють хати,
     А на горі... (стоять палати).
5.   Наша дума, наша ... (пісня) Не вмре, не загине.
6.    Уже покликали ... (до паю) А я собі у бур'яні.
7.   Нема на світі... (України) Немає другого Дніпра.
8.   Та недовго сонце гріло, Недовго ... (молилось).
9.   Ну що б, здавалося, слова. Слова та голос ... (більш нічого).
10.    Біленькі хати повалялись, Стави ... (бур'яном позаростали).
***
1.   Під ним ... (кінь) вороненький Насилу ступає.
2.   Бо, сліпці, не бачать карих оченят,
      Що тільки лякають ... (молоденьких дівчат).
3.  Співа на могилі, з морем ... (розмовля) На Божеє слово вони б насміялись.
4.   Неначе човен в синім морі, То ... (вирина, то потопа).
5. Чого мені тяжко, чого мені... (нудно) Чого серце плаче, ридає, кричить.
6.   Минають дні... (минає літо) А Україна, знай, горить.
7.   Посадили ... (над козаком) Явір та калину.
8.   З шкурою знімають, бо ... (нічим обуть) Княжат недорослих.
9.... (Сумує), квилить, плаче рано В Путивлі-граді Ярославна.
10. І свій шлях широкий: Той ... (мурує), той руйнує.
                      VІ ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. НАГОРОДЖЕННЯ ПЕРМОЖЦІВ


Підготувала: Венгльовська Надія Михайлівна


Немає коментарів:

Дописати коментар